söndag 22 april 2018

meditationsanvisningar, en översikt


Ett flertal av mina inlägg handlar om meditation. Nedan har jag försökt sammanställa några av dem på ett åskådligt sätt. De kan lämpligen läsas i den ordning som de presenteras om man önskar. Min ambition har varit att erbjuda en icke helt entydig, men likväl sammanhängande, ramförståelse för meditation. Jag har även velat erbjuda konkreta råd att förhålla sig till och hoppas att flertalet av anvisningarna nedan kan vara till hjälp i skapandet av en klok, genomförbar och fruktbar meditationspraktik. 

Det är visserligen jag som ställt samman materialet, men jag vill framhålla att det inte är mina reflektioner och anvisningar du möter, utan det är yttranden av personer med betydligt längre erfarenhet av att meditera än min, och dessutom rör det sig även om personer med lång erfarenhet av att leda andra i meditation. Anvisningarna och utdragen är tydligt inspirerade av buddhistiska tankegångar och traditioner, även om de också kan fungera som en kritik av sådana.




I mitt intresse för buddhistisk meditation har jag försökt finna personer vars böcker, föreläsningar och praktiker kan utveckla, levandegöra, utmana och fungera tillsammans med mina filosofiska tankegångar, min livsfilosofi. Den egna meditationspraktiken, som jag vill ska ta en tydligare form, bör alltså vara funktionell och kunna utgöra en väsentlig del i förverkligandet av en sekulärt präglad levnadskonst, där buddhism är en av flera inspirationer. Den får gärna utmana och vidareutveckla, förskjuta och förändra mina filosofiska tankegångar, men meditationspraktiken å ena sidan och de filosofiska tankegångarna å andra sidan, får inte resultera i en ofruktbar krock där saker och ting hamnar i låst läge på grund av för stora avstånd och skillnader. Det måste gå att koppla ihop den praktiskt inriktade kontemplativa praktiken med de värden man annars omhuldar, även om jag inte kräver ett fullständigt harmoniskt förhållande. 

För stora avstånd blir det om den aktuella meditationspraktiken inriktar sig på en slags "ren erfarenhet" med anspråk på att man kan få tillgång till något fullt ut sant, eller till vad som är objektivt rätt att göra. I mitt fall blir det vidare en ofruktbar krock om man i meditation ska ta sikte på något bortom denna värld, om man riktar in sig på en transcendent verklighet, ett översinnligt tillstånd eller andliga nivåer av fulländning. Jag kan heller inte för egen del finna det rimligt att försöka bli fri från allt lidande och att sträva efter att bli fri från ett kretslopp av återfödelser. Därtill tycker jag det är synd när meditation reduceras och inskränks till att vara en fråga om avslappning, återhämtning och myspys. Nedan följer nu en sammanställning och översikt på inlägg som handlar om meditation och som jag håller för användbara, utmanande och inspirerande.



Här finner du en introduktion till sittande meditation av zenläraren och författaren Gil Fronsdal:


En introduktion till meditation - Gil Fronsdal


Här finner du att meditationsläraren och författaren Martine Batchelor beskriver meditation i termer av kreativitet och frihet:

Meditation som kreativt engagemang


Här finner du reflektioner och anvisningar om zenmeditation av munken Shohaku Okumura som verkar inom sototraditionen.


Shohaku Okumura - Living by vow


Här finner du utdrag från två böcker av den tibetanske buddhist- och meditationsläraren Chögyam Trungpa:


Cutting through spiritual materialism
Meditation i handling


Här finner du anvisningar och tankar om meditation utifrån en riktning som kallas 'Ordinary Mind Zen'. Joko Beck initierade denna riktning. Zenläraren Barry Magid är en av dem som för vidare hennes arv på ett levande och spännande sätt:


Ordinary Mind Zen


Här finner du anvisningar och reflektioner av meditationsläraren Jason Siff. Siff har utvecklat vad han kallar 'Recollective Awareness'. En av hans böcker har titeln 'Unlearning meditation', en annan 'Thoughts are not the enemy'. Siffs undervisning, inställning och reflektioner om meditation är i nuläget särskilt aktuellt för mig:


Unlearning Meditation - Jason Siff
Thoughts are not the enemy - Jason Siff
Lyssna till Jason Siff 


Följande inlägg handlar om Stephen Batchelors syn på begreppen 'nirvana' och 'upplysning', samt på 'de fyra sanningarna' och 'det sublima'. Batchelor är känd för sin sekulära läsning av dharma: 


fyra utmaningar 
Batchelor definierar 'nirvana' och 'upplysning' 
Batchelor - att vakna till en grundlös grund
Batchelor om det sublima 


Meditation kan ses som 'frågandets konst'. I koreansk zenbuddhistisk tradition mediterar man med frågan 'What is this?'. Här är ett inlägg om vad detta kan innebära.

Meditation som frågandets konst


Även dessa kan vara av intresse:

Bara sitt?!
Dalai Lama om meditation som flykt
Meditation över livets teman