söndag 17 maj 2015

nibbāna/nirvāna



nibbāna, ett slocknande där
veden består när eldarna tystats

kroppen vaknar och lever
inte utan aptit och smärta

sinnenas bränder på paus
syrefulla och vidöppna



att 'vakna' för oss från
drömmens inkapsling
till sinnenas aktivering
för oss till världen vi delar

ett sätt att leva och se
inte en absolut sanning
att genomsköljas av

när vi 'vaknar' möter vi
kaninen vi trodde var en anka
så det skådade passar bättre
in i vårt handlingsschema



nibbāna är en Buddhas
ständigt kreativa respons
på vad helst som dyker upp
för ett friare och vidare rum

inte ett permanent tillstånd



nibbāna är upphörande av
motståndsfulla reaktioner
avstånd till ressentiment
den tilltrycktes hämnd

nibbāna är upphörande av
viljan att kvarhålla förvärvat
i rofylldhet, stillhet och lugn
utan passivt klagomål

nibbāna är upphörande av
girigt fasthållande i nuet
av kända icke ägda 'ting'
av trampandet i cirklar

nibbāna är god mark för
ett anat och frammanat
okänt i nomadens öken

nibbāna är upphörande av
viljan att förinta och förfäkta
vad vi funnit obehagligt
vad vi finner ofördelaktigt
vad vi anar bli olustigt

krampaktigheten på paus
upphörande av hat och hopp
i dess ställe blir något annat till

en grundlös grund, en ogrundad grund
från vilken vi mottar och välkomnar livet



nibbāna var där innan
vägen uppfanns och
det sägs att vägen börjar
snarare än slutar i nibbāna

nibbāna är skapat utrymme
när akten låt vara fullgjorts
inte som ren viljeakt
utan mer som en konsekvens
av att förstå dukkha

nibbāna är öppen yta
ett hav och en vidd
där vi kan säga ja till födelse
sjukdom, åldrande och död

nibbāna är förhållningssättet
eller måhända upplevelsen
det avgörande nirvanamomentet
som öppnar upp för nya sätt
för skapandet av nya värden

nibbāna är inte slutmålet
klarare kan det inte sägas
det är den luftiga platsen
upprättandet som uppskjuter
och som därmed banar vägen
för vårt nya kraftfulla agerande








Se även inläggen:

Batchelor definierar 'nirvana' och 'upplysning'

Nirvāna, en färdighet?

Keats 'negative capability'

ej i väntan

Hur skiljer sig sekulär buddhism?

Hur kan vi förstå reaktivitet, responsivitet och lidande ur ett buddhistiskt perspektiv?