tisdag 9 juni 2015

Magids zazen


Vad säger Barry?
Barry säger:
"If it ain´t broke,
don´t fix it!"

varför ska man kalla in
hjälparna som vill hjälpa
som vet vad som är fel
och hur det ska lösas?

zen är ingen hjälpism
men vägleder ändå
noggrant i ovisshet
om delmål och slutmål

upprepningar kommer
så envetet malande att 
vi blir trötta på dem
så att vi kan släppa dem




det kommer också
tankar om tankarna
tankar om sittandet

bör jag sitta så här?
hur går det egentligen?
är jag på rätt spår? 

frågorna bär med sig
vår dolda sidopraktik

förväntningar, hopp
och värderingar
om vem vi är och
varför vi praktiserar

vad motiverar oss?
se svar i frågorna

Vad finns i tillflykten från?
Vilken del av oss själva
sätter vi upp mot en annan
i subtilt självhat?

zen behöver psykoanalysen
för att kunna vara ärlig
så att vi inte avskärmar
våra alltför vanliga tillstånd

om vi tror att vi odlar
ett mer spirituellt jag
undviker vi det som är
känslomässigt krävande




psykoanalysen kan vara
den västerländska disciplin
som kommer närmast zen
i att vara lika meningslös

ej heller zenpraktiken
är tidsbegränsad
symptomfokuserad
utfallsorienterad

zazen är inte en teknik
inte ett medel för ett mål
zazen är platsen där
strävan efter lycka upphör

zazen attraherar som
exotisk form och 
stöter sen bort med
vanligheten som innehåll

inget unikt att vinna
inget speciellt att nå
bara det perfekta
det som är som det är

inte för att bli perfekta
istället för att sittandet 
blir uttryck för perfektion
blir uttryck för det vi är




ta mig tillbaka igen
till mina rädslor
till min osäkerhet
min sårbarhet

mitt vanemässiga 
motstånd mot livet

mitt och Barrys "if only"
lägger svårigheterna
utanför situationen
och det nya skjuts upp

resignationen slutpunkten
accepterandet startpunkten




acceptans är inte
ett stort leende
när man erkänner
nederlag och snålhet

att erkänna sin
orealistiska förväntning
och sin förkärlek
i samma akt

barnen som är barn
fartfyllda och stojiga
och jag som njuter
när allt är lugnt




Vad säger Barry?
Barry säger:
"When it really is broke,
admit it. Then fix it."

men zen kan inte göra det

om en liten flicka
gör illa sitt lilla knä
och hennes mamma
kysser skrubbsåret

mjukt och tröstande
tillhandahåller mamman
ett mildrande utrymme
för smärta som passerar

zazen kan tillhandahålla
ett valv för smärta
se hur det smärtar
men utan att fråga varför

på sätt och vis
inte ett problem
att ha problem
kommer de kommer de

vårt sökande utgör
ofta den obalans
vi försöker korrigera

när vi trevar
av visst missnöje

och vill göra oss
av med problem
skapar vi problem

sittandet är inte ett
spirituellt gymnasium
för att komma i form

sittandet sätter punkt
för självförbättrande

förändringar kommer
om de kommer
inte som förväntat
oftast som något annat




Buddhas vision var
att inget saknas
och att begären
efter saknader
skapar nya saknader

i zazen iakttas det som
ligger i öppen dager
och vi lämnar det
som vi fann det

det gäller även
vår dolda sidopraktik
om vi är modiga 
att utforska den





vår buddhanatur
är inte en potential
utan vad vi redan är

zen hjälper inte Barry
Barry hjälper inte nå´n
livets lycka flyter
ogripbart bångstyrigt

när vi reser oss upp
överger vi inte sittandet
men våra ben blir fler
läge att inte låta vara

erkännandet av
den lortiga statusen
är ingen ursäkt
att lämna disken




Innehållet här har kommit till i min bearbetning av Barry Magids bok Ending the pursuit of happiness (2008).